Kritik Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan terhadap Pendidikan Segregasi, Pendidikan Inklusif, dan Pendidikan Integrasi (Studi Pendidikan di Perguruan Tinggi Yogyakarta)

Aris Nurlailiyah

Abstract


[Qur’an verses with making Islam is rich with theory. The theory contained in it made the quote by scholars of Islamic education as the basis of Islamic education. The theory brought criticism of the interpretation that exists in Indonesia had a great concept. The concept of exigesis Quran examines on every problem raised in the living Qur’an. Exsigesis of the living Qur’an about education resulted in Islamic education experts interpret the education in his divided into three concept of education. Three concepts that used educational practitioners make exsigesis al-Quran becomes problematic. This paper tried to see criticism of the interpretation that exists in living Quran on the concept of education which used educational practitioners in applying the model of learning.]


Keywords


ayat-ayat pendidikan, pendidikan segregasi, pendidikan inklusif, pendidikan integratif.

Full Text:

PDF

References


Abbas, Syahrizal. Manajemen Perguruan Tinggi: Beberapa Catatan, Jakarta: Prenada Media Group, 2009.

Al-Abrasyi, Muhammad ‘Athiyah at-Tarbiyah al-Islamiyah wa Fafasifatuha.

Kairo: Isa al-Babi al-Halabi, 1975.

Al-Attas, Muhammad Naquib. Konsep Pendidikan dalam Islam, Terj. Haidar Bagir. Bandung: Mizan, 1994.

Al Qurthubi, Imam. Tafsir Al Qurthubi, terj. Akhmad Khatib. (Jakarta:

Pustaka Azzam, 2008).

An-Nahlawi, Abdurrahman. Prinsip-prinsip dan Metoda Pendidikan Islam.

(Bandung: Dipenogoro, 1996).

Casmini, Mimin. “Pendidikan Segregasi.” http://file.upi.edu/Direktori/

FIP/JUR._PEND._LUAR_BIASA/195403101988032-MIMIN_

CASMINI/Pendidikan_Segregasi.pdf, diakses pada 2 Januari 2015.

Djuwaeli, Irsyad. Pembaruan Kembali Pendidikan Islam. (Jakarta: Karsa

Utama Mandiri dan PB. Mathlo’ul Anwar. 1998).

Handayana, Sri. Kajian tentang Difabel dalam Al Quran. Thesis UIN Sunan

Kalijaga Yogyakarta. 2012.

Jalal, Abdul Fatah. Azas-azas Pendidikan Islam. (Bandung: CV. Diponegoro. 1988).

Izzan, Ahmad dan Saehudin. Tafsir Pendidikan: Studi Ayat-Ayat Berdimensi Pendidikan. (Banten: Pustaka Aufa Media, 2010).

Lizza Suzanti, Pendidikan Inklusif, http://fidiupiserang.blogspot.

co.id/2014/10/pengertian-pendidikan-inklusif.html?m=1, diakses

pada 2 Januari 2015.

Mouw, Richard J. dan Sander Griffon. Pluralism and Horizons. Eerdsmans

Publishing company. 1993.

Nata, Abuddin. Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan: Tafsir Al-Ayat Al-Tarbawiy.

(Jakarta: Rajawali Pers, 2010).

Nasution, Ali Anas. Konsep Dasar Pendidikan Islam: Istilah Term Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’An. Jurnal Thariqah Ilmiah Vol. 01.

Rof’ah, Andayani dan Muhrisun Afandi. Inklusi Pada Pendidikan Tinggi:

Best Practices Pembelajaran dan Pelayanan Adaptif bagi Mahasiswa Difabel Netra. (Yogyakarta: Pusat Studi dan Layanan Disabilitas (PSLD), 2010.)

Sejarah PLD, http://pld.uin-suka.ac.id/p/sejarah.html, diakses pada 04

November 2014.

Tim Dosen IAIN Sunan Ampel. Dasar-dasar Kependidikan Islam: Suatu

Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. (Surabaya: Karya Abdiyatama, 1996).

Winarno, Michael Yudha DKK. Towards an Inclusive Society in Indonesia:

A Bridge Over Troubled Water. (Yogyakarta: Caritas Germany Country

Office Indonesia, 2010).

Yunus, Mahmud. Kamus Arab Indonesia. (Jakarta: Hidakarya Agung, 1992).

Zahidi, Syukron. Perbedaan Pendidikan Inklusif, Segregasi dan Reguler, izzaucon.blogspot.com/2014/06/perbedaan-pendidikan-inklusi-segregasi.html,diakses pada 2 Januari 2015.






View My Stats